كوكتيل

رحلة الكروان من صيدا إلى العتبة الخضراء(20) 'فايزة أحمد' ملحمة الحب والغناء بقلم صفية النجار

31
21-11-2017
07:27 PM
imgTopic

رحلة الكروان من صيدا إلى العتبة الخضراء(20)

 "فايزة أحمد" ملحمة الحب والغناء

بقلم صفية النجار

 

 بتقوللي بحبك تاني, لك عين تتكلم تاني مش كنت نوبت تنساني,وحلفت ماترجع تاني تاني؟؟ مابخلتش بالحنية,وسقيتك كل حناني ورخصلك دمع عنيا,ولامرة بكيت علشاني الفكر معاك حيرته,واللوم في هواك جربته والعمر اللي انا ضيعته,مش ممكن يرجع تاني وبتقوللي بحبك تاني؟؟ كان كل منايا ف حبك,تعطف وتهني عيوني عطشان والقلب يحبك,ولاهانشي عليك ترويني فكرك حانسى اللي قاسيته,دانا بعت هوا ونسيته والقلب اللي انت رميته, إزاي حيحبك تاني وبتقوللي بحبك تاني؟؟ " عبد المنعم الحريري" في لحنه الأول للكروان, بل ولحنه الأول على الإطلاق..عازف الكمان الموهوب المتمرس المعروف قرر أن يخوض تجربة التلحين ..فيكون لحنه الأول لصاحبة "يما القمر ع الباب وست الحبايب وياحلاوتك ياجمالك...لمن؟؟؟ لعبد الوهاب وفريد الأطرش ومحمد الموجي" لفايزة أحمد" وكانت في ذلك الوقت صوتا يشار له بالبنان ويتسابق كبار الملحنين للتعاون معه ووضع بصماتهم عليه , , وتلا اللحن ألحان ,سبع ألحان وضعها " عبد المنعم الحريري للكروان,ثلاث منها كلمات الشاعر"محمد علي أحمد" صاحب أغنية "تاني" سالفة الذكر و"حادي بادي" وهي أغنية وطنية تقول كلماتها حادي بادي الله الهادي,زغروتة عشانك يابلادي دا منادي الأفراح بينادي,فرحة وعمت كل الوادي جانا العيد,جانا العيد حادي وقبل الفجر صحينا,بادي لبسنا جديد وبدينا نهدي لكل حبيب تهانينا,في اليمة دي وف الناحية دي ومنادي الأفراح بينادي,فرحة ونصرة وخير يابلادي جانا العيد جانا العيد هادي طريق النور حوّدنا,بادي كل ميدان جدّدنا هادي وبارك لنا ف جهادنا,وبفضله مأيدنا الهادي ومنادي الأفراح بينادي,فرحة وعمت كل الوادي جانا العيد ,جانا العيد حادي حياتنا هنا وحرية,خير ومحبة ودنيا هنية نادي على الأمة العربية,واهدي سلامي وكل ودادي دا منادي الأفراح بينادي, فرحة وعمت كل الوادي جانا العيد, جانا العيد واما اللحن الثالث الذي قدمه "الحريري" للكروان ومن كلمات نفس الشاعر"محمد علي أحمد" فقد كان باللهجة البدوية بعنوان"حبيب تاني" حبيب تاني وعدت الآه,ورجعت ليّا اشجاني وكان القلب يقاسي الصدّ ويحمل عني أحزاني نصيبي البعد وحرماني وليلي يطول مابين السهد وهجراني أغني اقول حبيبي هواه جميل مااحلاه,في حبه سعيد أغني له واوصف له وهو بعيد حبيبي لما بيسم سلامه سلام يخلي القلب يتالم ويرمي سهام سهامه ف قلبي تئلمني وناره تقيد وسحر بسحره فاتنّي وشوقه يزيد وفي اللقاءين الرابع والخامس بين "الحريري " والكروان ,قدما معاً من كلمات "كامل أبو السعود"أغنية "قلبك تمللي محيّره" و"قلبك مش راسي على حال" وهذا اللحن تحديداً تم إعادة توزيعه في السنوات الأخيرة وبعد مرور سنوات طوال على رحيل أبطال العمل لخفة ورشاقة وجماهيرية اللحن, أيضا لبساطة وشعبية الكلمات..وفي إحدى التسجيلات الصوتية لحفل من حفلات "اضواء المدينة" سمعنا الجمهور يطالب فايزة أن تغني "خاف الله" وكانت حينئذ في أوج شهرتها وهو لحن لمحمد عبد الوهاب وكان الجمهور قد استمع إليه من قبل,فقالت موجهة حديثها للجمهور" حاضر ,بس في لحن جديد خفيف عاوزة أسمعه لكم الأول",وتفاعل الجمهور مع اللحن بشكل لافت ... قلبك مش راسي على حال,وكتير بتحيرني بصدّك تخاصمني وترجع تصالحني,وتقوللي دا كان غصبن عنك آه ياخويا منك, عليك جبة شقاوة,دوبت القلب بيها لكن نارك غلاوة, والناس حاسدينّي عليها وانا خايفة عليك وباغير,وغلبت من التفكير تخاصمني وترجع تصالحني,وتقوللي دا ان غصبن عنك آه ياخويا منك, لو غبت عنب شوية ,وخليت اليوم يفوت روحي بتروح عليا, او يمكن حتى أدوب اومال لو غبت شهور,راح الف وراك وأدور تخاصمني وترجع تصالحني وتقوللي دا كان غصبن عنك آه ياخويا منك, وكان اللقاء السادس للكروان مع ألحان "الحريري"في كلمات "مصطفى عبد الرحمن" وأغنية "إوعى تنسى",,في لحن غاية في التميّز,,ومختلف بشكل يلمسه متذوق الموسيقى بكل سهولة و لأول وهلة,,ولتشريح وتفسير هذا الشعور نلجأ لأساتذة الموسيقى ودارسيها,, إوعى تنسى ياحبيبي إوعى تنسى كل كلمة قلتها فاكراها لسّه إوعى تنسى كلمة الحب الهنيّة إللي قالتها عنيك يانور عنيّا واللي لسّه منوّرة الدنيا عليّا دا مهما تبعد, والاّ اشوف الدنيا تقسى إوعى تنسى إفتكرها أغلى كلمة افتكرني كلمة الحب اللي سهّرني وشغلني ياحبيب قلبي ظلمني الشوق ظلمني آه من الشوق لمّا يظلمني ويقسى إوعى تنسى إللي فات من عمري ياخسارة عليه ليه ماعشناش فرحته ياقلبي ليه واللي فاضل منه حتفرحني بيه إمتى أفرح باللي فاضل منه لسّه إوعى تنسى "مطربة الأسرة" كان اللقب الذي حازته الكروان بلا منازع, في البدايات, حتى أطل "غول" الرومانسية في أبهى حللها فيما بعد من جواهر الطرب العاطفي من حنجرة تفنن عاشقو النغم في وصفها,,كل عشاق الكروان يعرفون ومطلعون -وهذا طبيعي –وكذلك المهتمين بالحركة الغنائية ,إلا أن الكثيرين لايعلمون أن "فايزة" التي غنت للأم"ست الحبايب" لعبد الوهاب وللأب "تعالالي يابا" للموجي ,للأخ"ياحبيبي ياخويا ,وقلبي عليك ياخي, وخيي لاتسد الباب" لكل من عبد الوهاب والموجي ورضا علي الملحن العراقي,,والتي غنت للإبن"إلهي يحرسك م العين" للموجي,وللإبنة "بنتي أمورة " لمحمد سلطان,وللخال"خالي ياخالي " لرفيق شكري الملحن السوري,,وللعائلة غنت "ياسهرة العيلة"وللزوج "ياابو عيالي",,, الكثيرون نقول لم يسمعوا في سياق أغنيات"الأسرة" للكروان أغنية كتبها "محسن عزت" ووضع موسقاها" عبد المنعم الحريري" موضوعها "زوج مريض على لسان الزوجة" الكروان" تدعو له فيها بالسلامة والشفاء في سياق لايخل من طرافة وجدة"من الجديد" الأغنية بعنوان "أغلى الأحبة" ياحبيب القلب ياأغلى الأحبة,يللي روحي تهدي لك كل المحبة بالسلامة تقوم وترجع تاني بيتك,والسعادة تعود لبيتنا حبّة حبّة لما بتقول آه بقولها قبل منك,يللي قلبي ف كل إحساسك مشاركك قلبي يسبقني ويجري,يرتوي من عطف قلبك بادعي ليل ونهار في سري,مانحرمشي العمر منك بالسلامة تقوم وترجع تاني بيتك,والسعادة تعود لبيتنا حبّة حبّة بالأمل وحدك تلاقي كل جرح معاك يطيب والأمل خلاني الاقي إنه لك أحسن طبيب كلها كم يوم وترجع,تملى بيتك فرحة أكتر واللي راح حنعيده تاني,وابننا ف عزك حيكبر بالسلامة تقوم وترجع تاني بيتك,والسعادة تعود لبيتنا حبة حبة بين ملايكة رحمة تسهر لجل راحتك,رايحة اسيبك والأماني وقلبي عندك دي ابتسامتهم دوا,وف إيديهم الشفا والحنان من طبعهم,زي طبعي في الوفا بالسلامة تقوم وترجع تاني بيتك,والسعادة تعود لبيتنا حبة حبة في أحد البرامج المتلفزة في لبنان "نجوم على الأرض" وكان ضيف الحلقة موسيقار الأجيال"محمد عبد الوهاب" , أعطت المذيعة "ليلى رستم"الكلمة لأحد الحضور ,,قائلة "معانا سؤال للأستاذ "عبد المنعم الحريري" عازف الكمان المعروف,,فرد "عبد الوهاب"(وملحن كمان ,وملحن عظيم).... (عبد المنعم الحريري29 فبراير 1924/16 فبراير 1989) تعلم وأتقن العزف على آلة العود ولم يتخط التاسعة من عمره ,حيث تتلمذ باديء الأمر على يد شقيقه الموسيقي"مصلح الحريري" وتمكن من حفظ الأدوار والموشحات, التحق بمعهد "فؤاد الأول" للموسيقى العربية, ودرس العزف على آلة الكمان على يد المعلم الإيطالي"ارميناك" في العام 1947 ,التحق با"لمعهد العالي للفنون المسرحية"وعمل في نفس العام في الفرقة الموسيقية المصاحبة للسيدة "أم كلثوم" كما لدأ عمله كموسقس محترف في فرقة المطرب"ابراهيم حمودة"وبعد ها توالى نعاونه مع بقية من أصبحوا أساطين الموسيقى والغناء "عبد الوهاب, فريد الأطرش,عبد الغني السيد,صالح عبد الحي,فتحية أحمد وغيرهم...وصار عضواً رئيساً في الفرقة الموسيقية لمحمد عبد الوهاب,وشارك بالعزف في أغاني فيلم"ممنوع الحب" في العام 1958 اتجه إلى التلحين وشجعه "عبد الوهاب"وقدم على مدار ثلاثين عاماً العديد من الألحان الناجحة وتعاون إلى جانب "الكروان" مع كبار الأصوات فقدم على سبيل المثال لا الحصر,للمطربة أحلام لحناً من اجمل ماغنت "من فوق سبع سموات"كلمات محمد الشهاوي" ولسعاد محمد"مش حانساك,كلمات"مصطفى عبد الرحمن" ولليللى مراد"يللي بعت الود, لعبد الغني السيد "سألوني كتير ع اللي جرالي" كلمات"سيد مرسي" ولحن لمحمد قنديل"كل يوم تخلف ميعادي, من كلمات "عبد المنعم السباعي"واهاني شاكر,فقد قدم له لحناً من أنجح وأشهر ماغنى"كده برضوي ياقمر" من كلمات"ممدوح عفيفي",, إضافة عشرات الألحان لكبار المطربين والمطربات "هدى سلطان ,شفيق جلال,اسماعيل شبانة,سعاد مكاوي..وغيرهم.. "عبد المنعم الحريري" عازف الكمان البارع والملحن الموهوب,عمل أستاذاً للآلة الكمان في في المعهد العالي للتربية الموسيقية لمدة عشرين عاماً,, قام بتدريس الموشحات في "المعهد العالي للموسيقى العربية" وفي العام 1980 وقبيل رحيله عن عالمنا بثلاثة اعوام,أنشأ "فرقة الإنشاد الديني"في المعهد ,وقام بتدريبها بنفسه,, من أشهر المقطوعات الموسيقية التي قام الحريري بتأليفها وهي كثيرة"احلامي,هدية, سحر الشرق, سمارة’ رقصة الربيع, ليالي الحدائق,فكرة, نجوم, افراح, سامبا, بشاير, ذكرى, من حبي, شرقيات, عيون حبيبي , سماعي حجاز كار كرد, نجوى, أمل,,," والطريف الجميل أن الحريري ترك لنا فيما ترك من إرث موسيقي ثري من المقطوعات الموسيقية إلى جانب ماذكر خمس مقطوعات حملت أسماء كريماته الأربع والسيدة زوجته , هذه المقطوعات هي"ميمي_السيدة زوجنه- و..سماح,,سوسن,,سمية,,سناء ... رحم الله "عبد المنعم الحريري" وفي الذكرى الرابعة بعد الثلاثين لرحيل الجسد"21 سبتمبر/أيلول1983-21 سبتمبر/ أيلول 2017" منا على الكروان السلام,,والرحلة لازالت مستمرة